September 2024 Volume 68 No. 2, 2024
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Sonographic evaluation of spondylolysis: technique description and feasibility study of diagnostic ultrasound for the detection of L5 pars interarticularis fractures
Abstract
Objectives
Technique description and verification of L5 pars interarticularis (L5PI) using diagnostic ultrasound (DUS).
Methods
Asymptomatic 10-year-old male subject was scanned with diagnostic ultrasound applying a linear array transducer (8-13 MHz) over L5/S1 facets; longaxis slide cephalad to capture both superior (SAP) and inferior articulating process (IAP) of L5. Contiguous hyperechoic cortex with deep acoustic shadowing between the SAP and IAP was assumed to be L5PI. To confirm in vivo technique representing L5PI, two spine models (plastic, human spine) were scanned to verify authors’ assumption. Metallic paperclip was placed over L5PI then DUS image captured. Lastly, a subject with known spondylolysis was imaged and sonographic appearance of L5PI compared.
Results
The structures localized with the metal paperclip on L5PI models were equivalent to the in vivo DUS image. Spondylolysis demonstrates an abrupt step-off defect at L5PI.
Conclusions
We report the first technique description and verification of the L5PI using DUS.
L’évaluation échographique de la spondylolyse: une description de la technique et une étude de faisabilité de l’échographie diagnostique pour la détection des fractures de l’isthme interarticulaire de la L5
Objectifs
La description de la technique et la vérification de l’isthme interarticulaire de la L5 (IIL5) à l’aide d’ultrasons diagnostiques (USD).
Méthodes
Un sujet masculin asymptomatique âgé de 10 ans a été scanné à l’aide d’une échographie diagnostique utilisant un transducteur linéaire (8-13 MHz) sur les facettes de la L5/S1; un glissement en direction céphalique sur grand axe pour capturer le processus d’articulation supérieur (PAS) et inférieur (PAI) de la L5. Le cortex hyperéchogène contigu avec ombrage acoustique profond entre le PAS et le PAI a été supposé être de l’IIL5. Afin de confirmer la technique in vivo représentant l’indice de l’IIL5, deux modèles de colonne vertébrale (plastique, colonne vertébrale humaine) ont été scannés pour vérifier l’hypothèse des auteurs. Un trombone métallique a été placé sur l’IIL5 puis une image d’USD a été prise. Enfin, un sujet présentant une spondylolyse connue a été imagé et l’aspect échographique de l’IIL5 a été comparé.
Résultats
Les structures localisées avec le trombone métallique sur les modèles de l’IIL5 étaient quivalentes à l’image d’USD in vivo. La spondylolyse montre un défaut abrupt de décrochage à l’IIL5.
Conclusions
Nous rapportons la première description technique et la vérification de l’IIL5 à l’aide d’USD.
Musculoskeletal symptomatology in skeletally immature students carrying heavy backpacks: a cross-sectional study
Abstract
Background
Young students with skeletal immaturity report an increasing number of musculoskeletal symptoms associated with daily use of heavy backpacks. This cross-sectional study investigated the relationship between heavy backpack use and reports of pain.
Methods
Data were collected from 300 students aged 11 to 18 at the University of Toronto Schools.
Results
Students, on average, carried 15.9% of their body weight. 54% of students reported physiological complaints, primarily back, shoulder, neck, and leg pain. Backpack weight as a % of body weight was strongly associated with pain complaints. Younger students and those with longer commutes were more likely to report heavy backpacks (50% compared to 22.6% of older students, p< .001) and pain.
Conclusions
Carrying heavy backpacks could result in increased musculoskeletal complaints in young students. Findings suggest that even the upper bound of currently recommended guidelines (20% of body weight) may be too high, especially for younger children.
La symptomatologie musculosquelettique chez des
étudiants dont le squelette est immature, et qui portent des sacs à dos lourds : une étude transversale
Contexte
Les jeunes étudiants souffrant d’immaturité squelettique signalent un nombre croissant de troubles musculosquelettiques des symptômes associés à l’utilisation quotidienne de sacs à dos lourds. Cette étude transversale a examiné la relation entre l’utilisation de sacs à dos lourds et les signalements de douleurs.
Méthodes
Les données ont été recueillies auprès de 300 étudiants âgés de 11 à 18 ans dans les écoles de l’Université de Toronto.
Résultats
Les étudiants, en moyenne, portaient 15,9 % de leur poids corporel. 54 % des élèves ont signalé des troubles physiologiques, principalement des douleurs au dos, aux épaules, au cou et aux jambes. Le poids du sac à dos exprimé en pourcentage du poids corporel était fortement associé aux douleurs. Les étudiants plus jeunes et ceux qui ont des trajets plus longs étaient plus susceptibles de déclarer avoir des sacs à dos lourds (50 % comparativement à 22,6 % des étudiants plus âgés, p< .001), ainsi que des douleurs.
Conclusions
Le port de sacs à dos lourds pourrait entraîner une augmentation des plaintes musculosquelettiques chez les jeunes élèves. Les résultats suggèrent que même la limite supérieure des recommandations actuelles (20 % du poids corporel) pourrait être trop élevée, en particulier pour les jeunes enfants.
An unusual presentation of Herpes zoster and associated differentials
Abstract
This case study documents the case of a 27-year old female who presented with a complaint of left anterolateral thigh numbness, initially diagnosed as meralgia paresthetica with a differential diagnosis of lumbar radiculopathy. Over a span of two weeks, the patient endured emotional trauma and subsequently developed lesions in the area of complaint. The patient was diagnosed at a medical clinic with herpes zoster and was prescribed anti-viral medication which resulted in complete resolution.
This case highlights the importance of considering herpes zoster as a differential diagnosis for nerve related symptoms. Features of lumbar radiculopathy, meralgia paresthetica, varicella zoster and herpes zoster are discussed, as well as the defining characteristics and treatment options. Practitioners must remain vigilant in suspicion of viral infections such as herpes zoster even with lower incidence due to approved vaccines.
Une présentation inhabituelle du zona et des différentiels associés
Cette étude de cas documente le cas d’une femme de 27 ans qui a présenté une plainte d’engourdissement antérolatéral gauche de la cuisse, initialement diagnostiquée comme une méralgie paresthésique avec un diagnostic différentiel de radiculopathie lombaire. En l’espace de deux semaines, le patient a subi un traumatisme émotionnel et a par la suite développé des lésions dans la zone de la plainte. Le zona a été diagnostiqué chez le patient dans une clinique médicale et un traitement antiviral lui a été prescrit, ce qui a permis une guérison complète.
Ce cas souligne l’importance de considérer le zona comme étant un diagnostic différentiel pour les symptômes liés aux nerfs. Les caractéristiques de la radiculopathie lombaire, de la méralgie paresthésique, du zona varicelleux et du zona font l’objet de discussions, ainsi que les caractéristiques et les options de traitement qui les définissent. Les praticiens doivent rester vigilants en cas de suspicion d’infections virales
The evolution of teaching chiropractic skills: part 1 – a narrative review of lessons learned during the 120 collective years of four tutors in the technique trenches at the Canadian Memorial Chiropractic College
Abstract
“The only constant is change” – Heraclitus, Greek Philosopher
The objective of this article, Part 1 of a two part series, is to provide a narrative review of the evolution of teaching chiropractic manual skills by four tutors who taught in the technique trenches at the Canadian Memorial Chiropractic College collectively for 120 years. Based on their collective memories, this narrative review describes the evolution of: central demonstrations; inconsistency between tutors with respect to demonstrating and grading chiropractic manual skills; determining course content; policy on students providing high velocity, low amplitude thrusts on each other during class time and testing; quantitative versus qualitative grading; remediation; acknowledgment of risk and; changes to technique class due to Covid. The results of a unique survey evaluating students’ perception of these changes is presented. The intent of this article is for faculty at other accredited educational programs to learn from our experiences and potentially strengthen their pedagogical approach to teaching chiropractic manual skills.
L’évolution de l’enseignement des compétences en chiropratique: la première partie – un examen narratif des leçons apprises au cours des 120 années collectives de quatre tuteurs dans les tranchées techniques au Canadian Memorial Chiropractic College
Cette La seule constante est le changement » – Héraclite, philosophe grec
L’objectif de cet article, la première partie d’une série en deux parties, est de fournir une revue narrative de l’évolution de l’enseignement des compétences manuelles en chiropratique par quatre tuteurs qui ont enseigné dans les tranchées techniques au Canadian Memorial Chiropractic College, pendant 120 ans. En se fondant sur leurs souvenirs collectifs, cet examen narratif décrit l’évolution : des démonstrations centrales; de l’incohérence entre les tuteurs en ce qui concerne la démonstration et la notation des compétences manuelles chiropratiques; de la détermination du contenu du cours; de la politique sur les étudiants qui se poussent les uns les autres avec une grande vitesse et une faible amplitude pendant le temps de la classe et des tests; de la notation quantitative par rapport à la notation qualitative; de la remédiation; de la reconnaissance du risque et; des changements apportés à la classe technique en raison de la COVID. Les résultats d’un sondage unique évaluant la perception des élèves à l’égard de ces changements sont présentés dans cet article. L’objectif de cet article est de permettre aux professeurs d’autres programmes d’enseignement accrédités d’apprendre de nos expériences et de renforcer leur approche pédagogique de l’enseignement des compétences manuelles en chiropratique.
The evolution of teaching chiropractic manual skills: part 2 – a narrative review and discussion of the impact of research evidence authored by faculty of the Canadian Memorial Chiropractic College
Abstract
The objectives of this article, Part 2 of a two part series, are twofold: (i) To provide a narrative review of the research evidence authored by faculty of the Canadian Memorial Chiropractic College (CMCC) and; (ii) discussion of the impact this research evidence had on teaching chiropractic manual skills at CMCC and – theoretically – to the broader chiropractic educational community. Research evidence discussed are in the areas of: Experimental studies linked to biomechanics; Measuring Force – Integration of Force Sensing Table Technology (FSTT®) into technique labs; Characteristics of injuries sustained by chiropractic students during technique labs; Finding the clinical target for therapeutic intervention and; Recommendations toward a model technique curriculum. The intent of this article is for faculty at current and future accredited educational programs to incorporate this research evidence into their technique curricula and to potentially strengthen the pedagogical approach used to teach chiropractic manual skills.
L’évolution de l’enseignement des compétences manuelles en chiropratique: la deuxième partie – examen narratif et une discussion de l’impact des données probantes de recherche rédigées par le corps professoral du Canadian Memorial Chiropractic College
Les objectifs de cet article, la deuxième partie d’une série en deux parties, sont doubles : (i) fournir un examen narratif des données probantes de la recherche rédigées par le corps professoral du Canadian Memorial Chiropractic College (CMCC) et; (ii) discuter de l’impact de ces données probantes de la recherche sur l’enseignement des compétences manuelles en chiropratique au CMCC et – théoriquement – sur la communauté éducative en chiropratique plus large. Les preuves de recherche qui ont fait l’objet de discussions portent sur les domaines suivants : Les études expérimentales liées à la biomécanique; la mesure de la force – L’intégration de la Technologie de la table de détection de force (FSTT®) dans les laboratoires de techniques; les caractéristiques des blessures subies par les étudiants en chiropratique pendant les laboratoires de techniques; trouver la cible clinique pour l’intervention thérapeutique et; les recommandations pour un programme de technique modèle. L’objectif de cet article est que les professeurs des programmes d’enseignement accrédités actuels et futurs intègrent ces données de recherche dans leurs programmes d’études techniques et renforcent potentiellement l’approche pédagogique utilisée pour enseigner les compétences manuelles en chiropratique.
Imaging Case Review – Cervical spondylotic myelopathy in a 68-year-old man diagnosed with amyotrophic lateral sclerosis
Abstract
Owing to similar clinical presentations, cervical spondylotic myelopathy can mimic other neurological disorders. In this imaging case review (ICR), we describe a case of cervical spondylotic myelopathy in a patient diagnosed with amyotrophic lateral sclerosis. The key clinical features, imaging findings and differential diagnoses of cervical spondylotic myelopathy compared with amyotrophic lateral sclerosis are also presented.
Examen du cas par imagerie – Une myélopathie spondylotique cervicale chez un patient de 68 ans atteint de sclérose latérale amyotrophique
En raison de présentations cliniques similaires, la myélopathie spondylotique cervicale peut simuler d’autres troubles neurologiques. Une myélopathie spondylotique cervicale (MSC) chez un patient de 68 ans atteint de sclérose latérale amyotrophique. Les principales caractéristiques cliniques, les résultats d’imagerie et les diagnostics différentiels de myélopathie spondylotique cervicale par rapport à la sclérose latérale amyotrophique sont également présentés.
Imaging Case Review – Contralateral hip joint degeneration associated with a cam-type deformity of the proximal femur in a retired chiropractor: 10-year follow-up
Abstract
Cam-type deformities of the proximal femur have long been associated with femoroacetabular impingement (FAI); an orthopedic condition recognized in the etiology of early osteoarthritis (OA) in the non-dysplastic adult hip. However, the optimal clinical management (including the long-term prognosis) of patients with cam-type deformities with or without FAI symptoms remains uncertain. In this imaging case review (ICR), we present the 10-year follow-up of a retired chiropractor with bilateral cam-type femoral deformities who initially underwent total right hip joint arthroplasty for advanced hip joint OA, and subsequently developed advanced hip joint OA on the contralateral side.
Examen du cas par imagerie – Dégénérescence controlatérale de l’articulation de la hanche associée à une déformation en came du fémur proximal chez un chiropraticien à la retraite: Suivi sur 10 ans
Les déformations de type came du fémur proximal ont longtemps été associées à un conflit fémoro-acétabulaire (CFA); une affection orthopédique reconnue dans l’étiologie de l’arthrose précoce de la hanche adulte non dysplasique. Cependant, la gestion clinique optimale (notamment le pronostic à long terme) des patients présentant des déformations de type came avec ou sans symptômes du syndrome du conflit fémoro-acétabulaire (CFA) avec ou sans facteur rhumatoïde reste incertaine. Dans cet examen de cas par imagerie (ECI), nous présentons le suivi sur 10 ans d’un chiropraticien à la retraite avec des déformations fémorales bilatérales de type came qui a initialement subi une arthroplastie totale de l’articulation de la hanche droite pour l’arthrose de l’articulation de la hanche avancée, et a développé par la suite une arthrose de l’articulation de la hanche avancée du côté controlatéral.
Commentary – Expanding concussion care in Canada: the role of chiropractors and policy implications
Abstract
Concussions are increasingly recognized as a public health concern. This paper evaluates Canadian concussion care guidelines, advocating for the inclusion of a broader range of healthcare professionals (HCPs) in concussion assessment, diagnosis, and management. It emphasizes the role of chiropractors, in addition to medical doctors (MDs) and nurse practitioners (NPs), highlighting their extensive training in musculoskeletal and neurological disorders. Chiropractors are adept at managing symptoms like headache, neck pain, and dizziness, and employing evidence-based, comprehensive interventions including patient education, exercise therapy, manual therapy, cervicovestibular rehabilitation, and return-to-sport (RTS) protocols. The paper also addresses regional variations in chiropractors’ roles, focusing on Ontario’s “Rowan’s Law,” and argues that limiting aspects of concussion care (assessment, diagnosis, RTS clearance) to MDs and NPs may result in healthcare inefficiencies and inequities. The findings are significant for policymakers and healthcare leaders, indicating a need for updated concussion care guidelines that integrate and utilize diverse HCPs. This could lead to improved patient outcomes, healthcare efficiency, and equity in concussion management across Canada.
Élargir les soins pour la commotion cérébrale au Canada: le rôle des chiropraticiens et les répercussions sur les politiques
Les commotions cérébrales sont de plus en plus reconnues comme étant une préoccupation de santé publique. Le présent document évalue les lignes directrices canadiennes sur les soins pour la commotion cérébrale, en préconisant l’inclusion d’un plus large éventail de professionnels de la santé (PS) dans l’évaluation, le diagnostic et la gestion des commotions cérébrales. Il met l’accent sur le rôle des chiropraticiens, en plus des Médecins (MD) et des infirmières et infirmiers praticien(ne) s (IP), en soulignant leur vaste formation aux troubles musculosquelettiques et neurologiques. Les chiropraticiens sont bien placés pour gérer les symptômes comme les maux de tête, les douleurs du cou et les étourdissements, et pour utiliser des interventions complètes et fondées sur des données probantes, notamment l’éducation des patients, l’exercice thérapeutique, la thérapie manuelle, la rééducation vestibulaire et la physiothérapie de la colonne vertébrale cervicale, et les protocoles de retour à l’exercice (RE). Le document traite également des variations régionales des rôles des chiropraticiens, en mettant l’accent sur la « Loi Rowan » de l’Ontario, et soutient que la limitation des aspects des soins de commotion cérébrale (évaluation, diagnostic, autorisation RE) aux médecins et aux IP peut entraîner des inefficacités et des inégalités en matière de soins de santé. Les conclusions sont importantes pour les décideurs et les responsables de la santé, ce qui indique la nécessité de mettre à jour les lignes directrices sur les soins pour la commotion cérébrale qui intègrent et utilisent divers PS. Cela pourrait mener à une amélioration des résultats pour les patients, de l’efficacité des soins de santé et de l’équité dans la gestion des commotions cérébrales au Canada.
Exploration of chiropractic students’ motivation toward the incorporation of new evidence on chiropractic maintenance care: a mixed methods study
Abstract
Objectives
This sequential explanatory mixed-method study aimed to explore chiropractic students’ attitudes toward incorporating maintenance care (MC) focused evidence.
Methods
Attitudes towards using an evidence-based clinical protocol for maintenance care (MC), the MAINTAIN instrument, were assessed via surveys, monologue responses, dialogues, and qualitative feedback. Participants from a single chiropractic educational institution completed questionnaires evaluating their perspectives on patient-centeredness, chronic pain, and evidence incorporation. Descriptive statistics summarized quantitative data, while content analysis was used for qualitative data.
Results
74.4% (n=419) of students participated, mostly male (57.5%), with an average GPA of 3.15 (out of a maximum of 4.0). Qualitative analysis identified the need to clarify MC terminology and factors motivating students to adopt new evidence, such as quality and alignment with healthcare beliefs.
Conclusions
This study’s findings emphasize the importance of refining healthcare training strategies, including defining terminology and addressing motivators for evidence incorporation, as evidence for MC for low back pain evolves.
Les statistiques descriptives ont résumé les données quantitatives, tandis que l’analyse du contenu a servi à recueillir des données qualitatives
Objectifs
Cette étude explicative séquentielle de méthode mixte visait à explorer les attitudes des élèves en chiropratique à l’égard de l’intégration des soins d’entretien (SE).
Méthodes
Les attitudes à l’égard de l’utilisation d’un protocole clinique fondé sur des données probantes pour les soins d’entretien (SE), l’instrument d’ENTRETIEN, ont été évaluées au moyen d’enquêtes, de réponses monologues, de dialogues et de commentaires qualitatifs. Les participants d’un seul établissement d’enseignement chiropratique ont rempli des questionnaires évaluant leur point de vue sur la centralité du patient, la douleur chronique et l’incorporation de données probantes. Les statistiques descriptives ont résumé les données quantitatives, tandis que l’analyse du contenu a servi à recueillir des données qualitatives.
Résultats
74,4 % (n=419) des étudiants ont participé à l’étude, principalement des hommes (57,5 %), avec une moyenne de 3,15 (sur un maximum de 4,0). L’analyse qualitative a permis de déterminer la nécessité de clarifier la terminologie des SE et des facteurs qui incitent les élèves à adopter de nouvelles données probantes, comme la qualité et l’harmonisation avec les croyances en matière de soins de santé.
Conclusions
Les conclusions de cette étude soulignent l’importance de peaufiner les stratégies de formation en soins de santé, notamment en définissant la terminologie et en répondant aux motivations pour l’incorporation de données probantes, à mesure que les preuves concernant les SE pour les lombalgies évoluent.
Exploring strategies to improve clinical decision making in a chiropractic office: a case series
Abstract
Background
Clinicians make clinical decisions using the dual process theory. The dual process theory comprises two approaches, System 1, based on heuristics, and System 2, involving an analytical and effortful thought process. However, there are inherent limitations to the dual process theory, such as relying on inaccurate memory or misinterpreting cues leading to inappropriate clinical management. As a result, clinicians may utilize mental shortcuts, termed heuristics, and be susceptible to clinical errors and biases that may lead to flawed decision making and diagnosis.
Methods
This case series describes four clinical cases whereby the clinicians use distinct strategies to assess and manage complex clinical presentations.
Discussion
Through the use of self-reflection and acknowledging diagnostic uncertainty, the clinicians were able to reduce common cognitive biases and provide effective and timely patient care. We discuss strategies that clinicians can implement in their daily practice to improve clinical decision-making processes and deliver quality care.
Explorer des stratégies pour améliorer la prise de decision clinique dans un bureau chiropratique: une série de cas
Contexte
Les cliniciens prennent des décisions cliniques en utilisant la théorie du double processus. La théorie du double processus comprend deux approches, le premier système qui est basé sur l’heuristique, et le deuxième système qui implique un processus de réflexion analytique et exigeant. Cependant, il existe des limites inhérentes à la théorie du double processus, tells que le fait de s’appuyer sur une mémoire inexacte ou une mauvaise interprétation des indices conduisant à une gestion clinique inappropriée. Par conséquent, les médecins peuvent utiliser des raccourcis mentaux, appelés heuristiques, et être susceptibles de tenir compte d’erreurs et de biais cliniques qui peuvent conduire à une mauvaise décision et à un mauvais diagnostic.
Méthodes
Cette série de cas décrit quatre cas cliniques où les cliniciens utilisent des strategies distinctes pour évaluer et gérer des presentations cliniques complexes.
Discussion
Grâce à l’autoréflexion et à la reconnaissance de l’incertitude diagnostique, les cliniciens ont pu réduire les biais cognitifs courants et fournir des soins efficaces et opportuns aux patients. Nous discutons des stratégies que les cliniciens peuvent mettre en oeuvre dans leur pratique quotidienne pour améliorer les processus de prise de décision clinique et fournir des soins de qualité.